📢 Tuskastunut tietojärjestelmiin? 📢
Olisitko kiinnostunut verkostoitumaan muiden terveydenhuollon tietojärjestelmiin parannuksia toivovien kanssa? Tavoitteena kartoittaa käyttäjänäkökulmasta suurimpia ongelmakohtia ja miettiä konkreettisia keinoja, joilla niihin voisi vaikuttaa.
Alkuvuodesta Jarno Käsnänen teki vaikuttavan avautumisen julkisuuteen kaikesta siitä byrokratian ja tietojärjestelmien tuomasta taakasta, johon lääkärin aika kuluu:
https://kayttajakunta.discourse.group/t/terveyskeskuslaakari-jarno-kasnanen-kertoo-miksi-hanella-ei-ole-aikaa-hoitaa-potilaita/
Samoihin asioihin olin ehtinyt jo harmistumaan lyhyellä lääkärinurallani (valmistuin -22), mutta tuosta tuli todellinen kimmoke alkaa pohtia pystyisinkö minä itse tehdä asioille jotain. Ideoita olisi, mutta yksittäisenä toimijana yksittäisessä organisaatiossa vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset, varsinkin kun ei ole liikenteessä millään hienolla johtotason tittelillä tai virallisella mandaatilla. Joukkovoimaa tarvittaisiin.
Yksi asia mihin heti ensi alkuun kiinnittyi huomio on se, että ei ole kunnollista alustaa, jonka kautta me käyttäjät pääsisimme kommunikoimaan yli organisaatiorajojen. Nämä Facebook-ryhmät ovat vähän ongelmallisia tavoitteellisen toiminnan kannalta. Tein esimerkinomaisesti työnimellä Käyttäjäkunta yhteisön muutamiin eri palveluihin, joista nyt Discourse tässä linkattuna. Esimerkkinä mahdollisesta toiminnasta voisin nostaa esiin Pegasos-Omniin liittyen vapaaehtoisvoimin kootun listauksen ongelmista: https://kayttajakunta.discourse.group/t/listaa-omni-ongelmista/15. Tuon kaltaisia asioita vähän vaikea viedä eteenpäin yksittäisestä asiakasorganisaatiosta, mutta useamman asiakkaan nostamana mahdollisuudet vaikuttaa saattaisivat kasvaa.
Kiinnostuitko? Olisiko tällaiselle käyttäjäyhteisötyyppiselle toiminnalle ylipäätään tilausta? Turhautumista nykytilanteeseen näyttäisi olevan aika paljon, mutta löytyykö muita, joilla olisi aikaa ruohonjuuritason aktivismiin? Eri liitoilla, järjestöillä ja laitoksilla on tietty omia instanssejaan tietojärjestelmäasioiden parantamiselle, mutta hieman epäselvää on, kuinka paljon siellä oikeasti kuuluu meidän käyttäjien toiveet ja huolet muutenkin kuin abstraktiotasolla. Lisäksi voi myös pohtia sitä, että jos ja kun tämä kurjuus on jo vuosikymmeniä kestänyt, niin kannattaisiko yrittää jotain toisenlaista lähestymistapaa? Tehdään vallankumous! 💥
Teknisestä ja muusta toteutuksesta keskustelen mielelläni muiden kiinnostuneiden kanssa. Minulle saa laittaa myös yksityisviestiä tai sähköpostia (Gmail: sini.makela). Oma taustani on ketterässä ohjelmistokehityksessä, joten projektiosaamista löytyy ja tekniset taidot kohtuullisen hyvät. Nyt tarvitsisi vain muita kenen kanssa alkaa ideoimaan ja toimimaan.
Kutsuhuuto on tarkoitettu kaikille terveydenhuollon tietojärjestelmiä käyttäville ammattiryhmille, ei pelkästään lääkäreille. Olennaista on omakohtaiset kokemukset käyttäjänä. Tämä yhteisö on tarkoitettu kaikille, jotka ovat järjestelmiä käyttäessä kokeneet turhautumista “miksi tämä on tehty näin”.
Jos asiasta kiinnostuneita löytyy, niin kesälomakauden jälkeen voisi pistää mietintämyssyä tosissaan päähän. Minä lupaan toimia organisoijana.
Yhteistyöterveisin,
Sini Mäkelä
LL, yleislääketieteeseen erikoistuva lääkäri
https://fi.linkedin.com/in/sinim
P.S. Miksi ei Facebook?
• Tietoa ei pysty mitenkään luokittelemaan. On vain syöte, jossa kaikki yhdessä pötkössä.
• Tiedon näyttäminen on algoritmien säätelemää. Käyttäjällä vain rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa siihen, mitä tietoa näytetään.
• Kommenttien hierarkiarakenne on hankalakäyttöinen, kommenttien kommenteja ei näe muuta kuin yksittäin availemalla. Uusia kommentteja ei erota mitenkään vanhoista.
• Tietoa on hankala löytää jälkikäteen. Ainoa käytännössä toimiva menetelmä on haku yksittäisillä sanoilla.
• Meta voi tehdä koska vaan mitä vaan.